17 Polaków w rajdzie Monte Carlo Historique
Siedemnastu Polaków w dziewięciu załogach weźmie udział w 19. Rajdzie Monte Carlo samochodów historycznych. Z różnych stron Europy zmierza do Monako 300 pojazdów, które mają do pokonania "zerowy" odcinek specjalny. Pierwszy, na poważnie, rozpocznie się w niedzielę.
Dla wielu kierowców rajd rozpoczął się teoretycznie już we środę, bo wtedy w drogę ruszyli ci, którzy mieli do pokonania najdłuższe trasy - z Oslo i Glasgow. Polacy startowali w piątek z niemieckiej miejscowości Bad Homburg na długi odcinek dojazdowy z "rozgrzewkowym" oesem Roquesteron – Bouyon. W biało-czerwonych barwach jedzie osiem załóg, ponadto Piotr Bany jest pilotem szwedzkiego kierowcy Mauritza Lange.
Kubica nie wystartuje w Rajdzie Szwecji
Trasa rajdu ma w sumie 1481,4 km – tyle zawodnicy pokonają w ramach czterech etapów: Monako - Valence 500,98 km, Valence - Valence 325,35 km, Valence - Monako 476,62 km i Monako - Monako 178,45 km. Jak podkreślają organizatorzy, kierowcy nie ścigają się na czas, lecz na regularność jazdy. Ich zadaniem jest utrzymywanie stałej średniej prędkości, co nie jest łatwe, gdy np. trasa prowadzi po górskich serpentynach.
Ostatni etap rozpocznie się w godzinach nocnych we wtorek i potrwa do środowego ranka. Wieczorem rozdanie nagród w Monte-Carlo Sporting Club.
Przed rokiem najlepsze miejsce wśród Polaków zajęła załoga Polskiego Fiata 125 p z 1975 roku Paweł Molgo - Janusz Jandrowicz (53. w klasyfikacji generalnej). Zwyciężyli Włosi Piero Lorenzo Zanchi z Giovanni Agnese, którzy teraz startują z numerem 235.
Zorganizowany przez księcia Monako rajd odbył się po raz pierwszy w 1911 roku. Już wtedy była to niezwykle prestiżowa impreza o ogólnoeuropejskim zasięgu, a zawodnicy ruszali z sześciu miast: Genewy, Paryża, Boulogne sur Mer, Wiednia, Brukseli i Berlina. W latach 1959–79 jednym z takich miejsc była także Warszawa.
Od 1988 roku organizowany jest Rallye Monte Carlo Historique. Impreza odbywa się kilka dni po tradycyjnym rajdzie; mogą w niej startować samochody, które zostały wyprodukowane nie później niż w 1980 roku.
Przejdź na Polsatsport.pl
Polacy w 19. Rajdzie Monte Carlo samochodów historycznych: 41 Piotr Bany, pilot Szweda Mauritza Lange, Porsche 911 SC - 1978 44 Andrzej i Stanisław Postawka, Zastava 1100 - 1979 85 Robert Burchard, Grzegorz Gac, Polski Fiat 125 p - 1979 92 Romuald Chałas, Tomasz Borysławski, Polski Fiat 125 p - 1978 93 Paweł Molgo, Janusz Jandrowicz, Polski Fiat 125 p - 1975 96 Jacek Grochowski, Henryk Buszkiewicz, Polski Fiat 125 p - 1972 98 Adam Polak, Karol Jaskłowski, Mercedes Benz 280 CE - 1978 154 Jacek Miller, Włodzimierz Cierliński, Fiat X1/9 - 1977 202 Andrzej Lubiak, Jerzy Szymański, Lancia Beta Montecarlo - 1975
Komentarze