Luis Salom zginął przez... nierówność asfaltu!

Moto

Piątkowy trening Moto2 przed wyścigiem o Grand Prix Katalonii skończył się wielką tragedią. Luis Salom, 24-latek z zespołu SAG Racing Team, stracił przed zakrętem panowanie nad motocyklem, maszyna uderzyła w dmuchaną bandę, a upadajacy Hiszpan po prostu się o nią roztrzaskał.

Zespół Saloma sprawdził telemetrię jego motocykla, która wykazała, że przyczyną wypadku była nierówność asfaltu przed zakrętem numer dwanaście na torze Catalunya.

- Jeśli coś poszło źle w zakręcie numer dwanaście, a nie wiemy czym to było spowodowane, to może się znowu wydarzyć - tłumaczył Carmelo Ezpeleta, szef firmy Dorna, która zarządza MotoGP.

 

Na szczęście od razu po wypadku Saloma organizatorzy zmienili konfigurację toru - w sobotę i niedzielę wyścigi odbyły się na nitce znanej z Formuły 1.

Oto oficjalny komunikat SAG Racing Team:

W piątek, 3 czerwca, Luis Salom zmarł podczas drugiej sesji treningowej przed wyścigiem o Grand Prix Katalonii wskutek obrażeń, do których doszło po wypadku w zakręcie numer dwanaście toru Catalunya.

Po otrzymaniu telemetrii od organizatorów w niedzielę, 5 czerwca, personel techniczny SAG Racing Team niezwłocznie przeprowadził spotkanie, aby wyjaśnić przyczyny wypadku. Byliśmy zdeterminowani, aby jak najszybciej przedstawić fakty, co stało się pod względem technicznym w fatalnym zakręcie dwunastym. Kompleksowa analiza została wykonana na podstawie danych telemetrycznych, wspomagana przez właściciela zespołu Edu Peralesa, kierownika zespołu Jordi Rubio, głównego mechanika Luisa Saloma - Bernata Bassa, głównego mechanika Jesko Raffina - Michaela Fergera, naszego drugiego zawodnika Jesko Raffina i menedżera Luisa Saloma - Marco Rodrigo.

W trakcie drugiego treningu, Luis Salom w trakcie pierwszego okrążenia wykręcił swój najlepszy czas (1:48.608) przed zjazdem na pierwszy pit-stop, gdzie zmienił tylną oponę w motocyklu. Po tym, Salom wrócił na tor i podczas okrążenia wyjazdowego doszło do wypadku. Na tym okrążeniu, w miejscu hamowania przed zakrętem dwunastym Luis jechał 6 km/h wolniej niż na swoim najszybszym okrążeniu. Zgodnie z wskazaniami telemetrii, było to spowodowane tym, że wolniej przyspieszał na wyjściu z zakrętu jedenastego.

 

W związku z mniejszą prędkością, Luis zaczął hamować 9 metrów dalej, aby utrzymać właściwą szybkość na wejściu w zakręt numer dwanaście. Na wejściu w zakręt dwunasty są jednak nierówności asfaltu. Opóźnienie hamowania doprowadziło do tego, że hamulce w motocyklu Luisa pracowały w trakcie wjechania na nierówności. Na poprzednich okrążeniach, w tym miejscu Luis nie używał już hamulca. Wywołało to nacisk na przednią oponę i Luis stracił przyczepność przodu motocykla na nierówności asfaltu. Utrata przyczepności doprowadziła do tragicznego w skutkach upadku.

Dane telemetryczne, które zostały dostarczone nam przez organizatora, są dostępne dla wszystkich wykwalifikowanych pracowników technicznych, którzy mają ochotę je przeanalizować.

RH, Polsat Sport
Przejdź na Polsatsport.pl
ZOBACZ TAKŻE WIDEO: Orlen Team Studio - 17.01

PolsatSport.pl w wersji na telefony z systemem Android i iOS!

Najnowsze informacje i wiadomości na bieżąco, gdziekolwiek jesteś.

Przeczytaj koniecznie