Tokio: Japońskie firmy sceptycznie o igrzyskach w 2021 roku
Prowadzone w Japonii badania socjologiczne potwierdzają, że wygasł początkowy entuzjazm związany z organizacją igrzysk olimpijskich i to zarówno wśród mieszkańców Kraju Kwitnącej Wiśni jak i w miejscowych kołach gospodarczych.
Na początku sierpnia Tokyo Shoko Research Institute przeprowadził ankietę internetową pytając o opinię na temat igrzysk przedstawicieli 12 857 japońskich firm. Ponad połowa z tych, które odpowiedziały na pytania, sprzeciwia się organizacji zawodów w lipcu i sierpniu 2021 r. Głosów "przeciw" było dokładnie 53,6 procent.
Ponad 27 procent ankietowanych japońskich firm stwierdziło, że chce całkowitego odwołania igrzysk w Tokio. Blisko 26 proc. opowiedziało się za ponownym odroczeniem wydarzenia.
ZOBACZ TAKŻE: IO Tokio: Sztafeta z ogniem olimpijskim wystartuje z Fukushimy
Zwolennicy igrzysk wciąż się liczni, choć pozostają w mniejszości. Odpowiedź twierdzącą przesłało 46,2 proc. ankietowanych, stawiając jednak przy tym dodatkowe warunki. Tylko 22,5 proc. japońskich firm chce, aby igrzyska przeprowadzić zgodnie z planem, w oryginalnym formacie, między 23 lipca a 8 sierpnia 2021 r.
18,4 proc. woli okrojoną wersję, z ograniczeniem liczby widzów. Wreszcie 5,3 proc. uważa, że lepiej byłoby zorganizować imprezę "za zamkniętymi drzwiami", które to rozwiązanie jest nie do przyjęcia dla Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego (MKOl) i organizatorów.
Kolejne sondaże potwierdzają zauważalny trend - kryzys zdrowotny zniweczył japońskie marzenie. Przed wybuchem pandemii organizatorzy mogli liczyć na ogromne wsparcie i entuzjazm mieszkańców, czego wyrazem były spektakularne wyniki akcji rekrutacji wolontariuszy, a następnie sprzedaży biletów. Dziś Japończycy odwracają się plecami do igrzysk.
Co gorsza, okazuje się, że świat biznesu jest w większości sceptyczny wobec organizacji igrzysk. Japońskie firmy w ogromnym stopniu wykorzystały już bowiem szansę, jaka otworzyła się przed nimi po przyznaniu Tokio organizacji największej światowej imprezy sportowej. Krajowy program marketingowy pobił wszelkie rekordy, z ponad 3 miliardami dolarów przychodów i prawie 70 firmami zaangażowanymi na różnym poziomie.
Kryzys zdrowotny i gospodarczy spowodował zmiany w postrzeganiu igrzysk. W sierpniu Japonia odnotowała szczyt dobowy przypadków COVID-19 - 1998. Przed kilkoma zaś dniami rząd podał, że eksport spadł w lipcu o 19,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego.
Przejdź na Polsatsport.pl