Rajdowe MŚ: W Turcji na kamienistej trasie i z Kajetanowiczem
W weekend zostanie rozegrany Rajd Turcji, piąta runda samochodowych mistrzostw świata. Liderem po czterech jest Francuz Sebastien Ogier (Toyota Yaris WRC). Na trudnej, kamienistej trasie w Turcji w kategorii WRC3 będzie się ścigał Kajetan Kajetanowicz (Skoda Fabia Rally Evo II).
Drugi w klasyfikacji generalnej jest Brytyjczyk Elfyn Evans (Toyota yaris WRC), który traci do lidera dziewięć punktów, a trzeci broniący tytułu Estończyk Ott Tanak (Hyundai I20 WRC) ze stratą 13 pkt do Ogiera, sześciokrotnego mistrza globu.
Tanak na początku sezonu miał bardzo poważny wypadek w Rajdzie Monte Carlo. Przy prędkości ponad 180 km/h wypadł z drogi i kilka razy dachował. Kierowcy jak i pilotowi Martinowi Jaerveoji nic się nie stało, a pobyt w szpitalu trwał tylko jeden dzień.
Dwa tygodnie temu Tanak już w pełni sił wygrał Rajd Estonii i teraz zapowiada, że w Turcji także interesuje go najwyższy stopień podium.
O zwycięstwie marzy także Ogier. Francuz przypomniał, że tegoroczny sezon jest z powodu pandemii koronawirusa znacznie skrócony - po Turcji zostaną jeszcze imprezy we Włoszech oraz Belgii - i każda strata punktów może przesądzić o końcowym rezultacie.
- Moja przewaga nad Elfynem i Ottem nie jest duża, wszystko się jeszcze może wydarzyć. Abym realnie mógł myśleć o tytule, muszę w Turcji wygrać. A to nie będzie łatwe, gdyż jest tam bardzo trudna trasa, łatwo przebić oponę, poważnie uszkodzić samochód. Ale chyba będę musiał zaryzykować - powiedział Ogier.
ZOBACZ TAKŻE: Rajd Estonii 2020: Kajetanowicz walczy z zespołami fabrycznymi
"Przygodę" miał w tym sezonie także Kajetanowicz. W trakcie ostatniego odcinka specjalnego Rajdu Estonii, gdy walczył o zwycięstwo w WRC3, także wypadł z drogi i dachował. Wraz z pilotem Maciejem Szczepaniakiem nie odnieśli obrażeń, ale nie zdobyli punktów do klasyfikacji mistrzostw świata. Obecnie w klasie WRC3 Polak plasuje się na 14. pozycji mając 12 pkt. Prowadzi rewelacja sezonu Jari Huttunen (Hyundai I20 R5) z dorobkiem 43.
Fin w tym roku startuje praktycznie wszędzie, gdzie tylko może. Także w Polsce, gdzie jest liderem RSMP po dwóch wygranych przez siebie rundach - rajdach Rzeszowskim i Śląska.
W poprzednim sezonie Kajetanowicz zwyciężył w Turcji w swojej kategorii (wtedy WRC2, od tego roku WRC3).
- Z piekielnie szybkiego rajdu w Estonii przenosimy się do piekielnie wymagającej Turcji, trudnej dla sprzętu i dla ludzi. Dla załogi ze względu na wysokie temperatury, a dla auta przez bardzo dużą liczbę dziur, wybojów i mnóstwo ostrych kamieni. To czyni ten rajd trudnym również dla opon. Byliśmy już tam, wiemy jak wygrywać, ponieważ w zeszłym roku tego dokonaliśmy. Odcinki mają niewielkie średnie prędkości, jednak na pewno można zebrać tam nie tylko dużo doświadczenia, ale i pokory. To rajd najbardziej loteryjny i najmniej przewidywalny w całym kalendarzu mistrzostw świata - uważa Kajetanowicz.
Trasa w Turcji liczy w sumie ponad 650 km, w tym 12 odcinków specjalnych o długości 233 km. W piątek kierowców czeka przed południem krótki (4,7 km) odcinek testowy. Wieczorem dwa odcinki specjalne otwierające rajd.
Najdłuższym dniem rajdu będzie sobota, zarówno pod względem czasu spędzonego na trasie, jak i łącznej długości OS-ów. Tego dnia organizatorzy zaplanowali trzy odcinki (łącznie 107,38 km), które kierowcy pokonają dwukrotnie, w dwóch pętlach, oddzielonych przerwą serwisową.
Na niedzielę zaplanowano dwa OS-y, które kierowcy również pokonają dwukrotnie. Obie pętle liczyć będą łącznie 90,4 km. Zmagania zakończy Power Stage Marmaris 2 (7,05 km).
ZOBACZ TAKŻE: Kajetan Kajetanowicz opowiedział o swoim pełnym przygód powrocie z Meksyku
Dotychczas odbyły się cztery rundy MŚ - w Monte Carlo, Szwecji, Meksyku i Estonii. Do rozegrania zostały trzy - poza Turcją też we Włoszech (na Sardynii, 8-11 października) i w Belgii (Ypres, 19-22 listopada).
Klasyfikacja MŚ (po 4 z 7 rund):
1. Sebastien Ogier (Francja/Toyota) 79 pkt
2. Elfyn Evans (W. Brytania/Toyota) 70
3. Ott Tanak (Estonia/Hyundai) 66
4. Kalle Rovanpera (Finlandia/Toyota) 55
5. Thierry Neuville (Belgia/Hyundai) 42
6. Teemu Suninen (Finlandia/Ford) 34
...
10. Sebastien Loeb (Francja/Hyundai) 8
Klasyfikacja konstruktorów:
1. Toyota 137 pkt
2. Hyundai 132
3. M-Sport Ford 83