GP Holandii: Max Verstappen wygrał w swojej ojczyźnie
Broniący tytułu Holender Max Verstappen (Red Bull) wygrał wyścig o Grand Prix Holandii na torze w Zandvoort, 15. rundę mistrzostw świata Formuły 1 i umocnił się na pozycji lidera klasyfikacji generalnej. To jego dziesiąta wygrana w sezonie i trzydziesta w karierze. Drugie miejsce zajął Brytyjczyk George Russell z Mercedesa ze stratą 4,071 s, a trzecie Monakijczyk Charles Leclerc z Ferrari - strata 10,929.
Prowadzący w wyścigu w jego drugiej połowie Brytyjczyk Lewis Hamilton z Mercedesa podczas neutralizacji nie zjechał do serwisu na zmianę opon, tak jak uczyniło to większość kierowców i spadł na czwartą lokatę. Rywale założyli opony z miękkiej mieszanki, siedmiokrotny mistrz świata pozostał na oponach pośrednich i nie miał najmniejszych szans, aby utrzymać prowadzenie.
Hiszpan Carlos Sainz Jr. z Ferrari na mecie zameldował się jako piąty, ale po naliczeniu 5 s kary, spadł ostatecznie na ósmą pozycję.
Wyścig rozpoczął się od ataku Leclerca na Verstappena, który w sobotę wywalczył pole position. Holender nie dał się jednak wyprzedzić, szybko uzyskał dwie sekundy przewagi nad rywalami. Na czele jechał Verstappen, za nim Leclerc, Sainz, Hamilton i Meksykanin Sergio Perez z Red Bulla.
Na trybunach w pomarańczowych barwach, gdzie Verstappena do walki dopingowało ponad 100 tysięcy kibiców, cały czas skandowano: wygramy, wygramy. Holender nie mógł zawieść swoich fanów. Jechał szybko, systematycznie powiększał przewagę. Po 15 okrążeniach miał już prawie 5 s przewagi nad drugim Leclerkiem.
ZOBACZ TAKŻE: Formuła 1: Fernando Alonso przeprosił Lewisa Hamiltona. Nazwał go idiotą
Holender prowadzenie stracił po 19. okrążeniu, gdy pierwszy raz zjechał na zmianę opon. Wtedy na dwie pierwsze pozycje wyszli kierowcy ekipy Mercedesa Hamilton i Russell, którzy dość długo nie zmieniali opon. Wydawało się nawet, że będą chcieli tylko jeden raz zameldować się w serwisie.
Na 27 okrążeniu Verstappen na nowych oponach wyprzedził Russella i zaczął gonić prowadzącego Hamiltona. W trzy okrążenia później Hamilton pojechał zmienić opony i sytuacja na torze wróciła do normy - liderem został Verstappen. Hamilton wrócił na tor jako piąty, ale jego strata do lidera wynosiła ponad 15 s.
Gdy na 49. okrążeniu Verstappen, Hamilton i Russell ponownie zmienili opony, wydawało się, że w lepszej sytuacji będą kierowcy Mercedesa, gdyż im założono z mieszanki pośredniej, gdy Verstappenowi z twardej.
Holender prowadził w wyścigu, chwilami miał ponad 12 s przewagi nad Hamiltonem. I wtedy doszło do awarii silnika w bolidzie Fina Valtteriego Bottasa z Alfy Romeo. Samochód zatrzymał się na środku toru, blokując go. Wyjechał safety car, doszło do neutralizacji. Wtedy właśnie Mercedes podjął złą, jak się okazało brzemienną w skutkach decyzję. Gdy Verstappen i inni natychmiast pojechali zmienić opony na najbardziej miękkie, team Mercedesa zostawił Hamiltona na torze na już mocno zużytych oponach z mieszanki pośredniej.
Hamilton przez radio dosadnie ocenił, to, co się wydarzyło, ale nic nie był w stanie zmienić. Tuż po restarcie na 61. okrążeniu, gdy z toru zjechał safety car, Verstappen z dziecinną łatwością, mając nowe, szybsze opony, wyprzedził Brytyjczyka i wygrał wyścig.
Hamilton stracił przez błędną decyzję swojego teamu szansę odnieść pierwsze w sezonie zwycięstwo. "To była p... decyzja" - podsumował, używając dosadnego słowa, przebieg wyścigu. Tym bardziej, że wyprzedził go jeszcze Russell i Leclerc. "Nie mogę w to uwierzyć. Przecież on mnie praktycznie wypchnął z toru" - narzekał na Russella.
Verstappen umocnił się na pozycji lidera, ma już 109 pkt przewagi nad drugim kierowcą z Monako.
Następna runda cyklu - Grand Prix Włoch na torze Monza odbędzie się 11 września.
Wyniki:
1. Max Verstappen (Holandia/Red Bull) 1:36.42,773
2. George Russell (W. Brytania/Mercedes) strata 4,071 s
3. Charles Leclerc (Monako/Ferrari) 10,929
4. Lewis Hamilton (W. Brytania/Mercedes) 13,016
5. Sergio Perez (Meksyk/Red Bull) 18,168
6. Fernando Alonso (Hiszpania/Alpine) 18,754
7. Lando Norris (W. Brytania/McLaren) 19,306
8. Carlos Sainz (Hiszpania/Ferrari) 20,916
9. Esteban Ocon (Francja/Alpine) 21,117
10. Lance Stroll (Kanada/Aston Martin) 22,459
...
16. Guanyu Zhou (Chiny/Alfa Romeo) 37,320
Valtteri Bottas (Alfa Romeo) - nie ukończył
Klasyfikacja MŚ F1 (po 15 z 22 wyścigów):
1. Max Verstappen (Holandia/Red Bull) 310 pkt
2. Charles Leclerc (Monako/Ferrari) 201
3. Sergio Perez (Meksyk/Red Bull) 201
4. George Russell (W. Brytania/Mercedes) 188
5. Carlos Sainz (Hiszpania/Ferrari) 175
6. Lewis Hamilton (W. Brytania/Mercedes) 158
7. Lando Norris (W. Brytania/McLaren) 82
8. Esteban Ocon (Francja/Alpine) 66
9. Fernando Alonso (Hiszpania/Alpine) 59
10. Valtteri Bottas (Finlandia/Alfa Romeo) 46
...
17. Guanyu Zhou (Chiny/Alfa Romeo) 5
Klasyfikacja konstruktorów:
1. Red Bull 511 pkt
2. Ferrari 376
3. Mercedes 346
4. Alpine 125
5. McLaren 101
6. Alfa Romeo 51