Protest sponsorów, reklamy znikają z koszulek

Piłka nożna
Protest sponsorów, reklamy znikają z koszulek
Protest sponsorów, reklamy znikają z koszulek

Od dziś do poniedziałku ze strojów ośmiu klubów Ekstraklasy i band reklamowych na wszystkich stadionach Fortuny 1 Ligi znikają logotypy sponsorów z branży bukmacherskiej. To protest przeciwko działalności szarej strefy, która naraża skarb państwa na stratę nawet 800 mln zł rocznie.

Z inicjatywą akcji wyszli dwaj najwięksi bukmacherzy mający około 80 proc. polskiego rynku – Fortuna i STS. Obie firmy inwestują w sport ponad 50 mln zł rocznie. Ich wkład byłby dużo wyższy, gdyby nie działalność szarej strefy i brak reakcji organów państwa na tę działalność mimo obowiązującej ustawy. Fortuna i STS angażują się w polską piłkę m.in. poprzez powierzchnie sponsorskie na koszulkach i bandach reklamowych. Od piątku do poniedziałku w meczach 32. kolejki Legia Warszawa, Lech Poznań, Jagiellonia Białystok, Radomiak, Miedź Legnica, Zagłębie Lubin, Widzew Łódź i Lechia Gdańsk wystąpią w koszulkach bez bukmacherskich logotypów. Na bandach dookoła boisk na stadionach tych klubów także nie będzie reklam związanych z tymi firmami. Podobnie jak na wszystkich stadionach 1 Ligi, gdzie Fortuna jest sponsorem tytularnym rozgrywek.

 

Najbardziej widoczne zmiany dotyczyć będą strojów Lecha, gdzie STS zniknie z frontu koszulek, oraz Legii i Miedzi, gdzie znak Fortuny znajdujący się z tyłu koszulek zastąpiony zostanie hasłem akcji „Graj Legalnie”. Pozostałe drużyny - Jagiellonia, Widzew, Zagłębie i Radomiak – zakryją logotypy sponsorów na rękawkach specjalnymi opaskami z logo akcji. Przed rozpoczęciem meczów 32. kolejki zawodnicy wspomnianych klubów wybiegną na rozgrzewkę w koszulkach akcentujących protest.

 

- O ile nowelizacja ustawy hazardowej z 2017 roku wyraźnie poprawiła sytuację w naszym sektorze, tak problem szarej strefy nadal nie został zażegnany. Co więcej, szara strefa cały czas rośnie nominalnie – mówi Konrad Komarczuk, prezes Fortuny. - Uważamy, że bardziej liberalny charakter regulacji prawnych, podobny do tego w większości krajów Unii Europejskiej, skutkowałyby dynamicznym rozwojem rynku bukmacherskiego w Polsce. To z kolei wiązałoby się ze zwiększonymi przychodami zarówno legalnych operatorów, jak i budżetu państwa czy podmiotów sportowych wspieranych przez firmy bukmacherskie każdego roku milionowymi kwotami w ramach umów sponsoringowych.

 

Podobnego zdania jest Mateusz Juroszek, prezes STS. - Organizując wspólną akcję, chcemy po raz kolejny zwrócić uwagę na to, jak ogromnym problem dla wszystkich legalnie działających w Polsce firm bukmacherskich jest rosnąca z roku na rok szara strefa. Oczywiście zauważamy i doceniamy działania rządu wymierzone przeciwko firmom, które działają w Polsce bez licencji, ale oceniamy je wciąż jako zdecydowanie niewystarczające. Legalna część branży od lat apeluje o wprowadzenie bardziej zdecydowanych działań wobec firm działających poza polskim prawem, w tym o skuteczniejsze blokowanie nielegalnych witryn internetowych oraz płatności na ich rzecz – twierdzi Juroszek.

 

Jak wielki jest problem szarej strefy w Polsce? Eksperci Ernst & Young szacują w swoich raportach, że wynosi ona 45 proc. całego rynku. Obroty wygenerowane w 2021 roku w szarej strefie wyniosły 7,6 mld zł (w 2018 roku było to niewiele ponad 4 mld zł). Tylko w tym okresie utracone dochody budżetu państwa z tytułu nieodprowadzonego podatku od zakładów wzajemnych przez nielegalne podmioty wyniosły 379 mln zł. Doliczając także straty związane z działalnością nielegalnych kasyn, to nawet 800 mln zł straty.

 

Prezesi obu sponsorów obliczyli również, że decydując się na akcję i zdejmując swoje logotypy narażają się na wielosettysięczną stratę z tytułu utraty ekwiwalentu reklamowego. Uważają jednak, że warto tak postąpić w słusznej sprawie, podobnie jak sponsorowane przez nich kluby, które zdecydowały się włączyć w akcję. Zdaniem Komarczuka i Juroszka to pierwszy krok, by uwrażliwić organy państwa na ten problem. Obaj oczekują także na realne decyzje, które pozwoliłby egzekwować ustawę eliminując szarą strefę.

Polsat Sport
Przejdź na Polsatsport.pl
ZOBACZ TAKŻE WIDEO: Walia - Islandia. Skrót meczu

PolsatSport.pl w wersji na telefony z systemem Android i iOS!

Najnowsze informacje i wiadomości na bieżąco, gdziekolwiek jesteś.

Przeczytaj koniecznie