Team Kubicy poza podium we Włoszech
Zespół Orlen Team AO by TF z Robertem Kubicą w składzie zajął piąte miejsce w kategorii LMP2 w niedzielnym wyścigu na Mugello Circuit (Autodromo Internazionale di Mugello), torze w pobliżu Florencji we Włoszech.
Pierwsze miejsce wywalczyli kierowcy zespołu Iron Lynx, drugie Algarve Pro Racing, a trzecie Inter Europol Competition. W tym ostatnim - teamie "Piekarzy", który ma swoją siedzibę pod Warszawą, w tym roku nie ma żadnego kierowcy z Polski.
Zobacz także: Kajetanowicz i Szczepaniak wiceliderami przed finałowym etapem
Mugello to była piąta runda cyklu wyścigowego European Le Mans Series, po czterech liderem klasyfikacji generalnej był zespół Polaka.
Pod koniec sierpnia na belgijskim Circuit de Spa-Francorchamps team Kubicy wygrał 4-godzinną czwartą rundę cyklu ELMS i objął wtedy prowadzenie w klasyfikacji generalnej w kategorii LMP2. To było pierwsze zwycięstwo tej ekipy w tegorocznym sezonie.
Tym razem Orlen Team AO by TF nie pojechał tak dobrze, jak podczas poprzedniej rundy, było widać, że kierowcom brakuje tempa. Partnerami Kubicy są Szwajcar Louis Deletraz i 20-letni Brytyjczyk Jonny Edgar.
Jako pierwszy jechał Edgar, po nim w 1,5 godziny po starcie za kierownica usiadł Kubica. Polak powoli zaczął odrabiać straty, w końcu wyprowadził zespół na czwartą lokatę.
Gdy bolid przejął szybki Deletraz pojawiła się nadzieja, że uda mu się wywalczyć awans na podium. Ale tym razem Szwajcar także nie był w najlepszej dyspozycji, dość długo utrzymał czwartą pozycję, ale w końcówce wyścigu dał się wyprzedzić załodze Panis Racing i spadł na piątą lokatę.
Kubica jest w tym roku jedynym Polakiem, który rywalizuje w ELMS. To druga seria wyścigowa krakowianina w sezonie 2024. Oprócz tych zawodów Kubica startuje w tym roku w prestiżowych długodystansowych mistrzostwach świata WEC (World Endurance Championship).
Po pięciu rundach team Orlen Team AO by TF jest liderem cyklu gromadząc 75 pkt. Na drugiej pozycji jest Inter Europol Competition - 69 pkt, a na trzeciej Panis Racing - 60 pkt.
W kalendarzu sezonu 2024 ELMS jest sześć rund. Po Barcelonie i wyścigu we francuskim Le Castellet, 7 lipca ścigano się na włoskiej Imoli, 25 sierpnia rywalizowano na belgijskim Spa-Francorchamps, a 29 września kierowcy walczyli o zwycięstwo na włoskim Mugello. Sezon zakończy 19 października wyścig w Portugalii na torze w Portimao.
Klasa LMP2, która jest nadal reprezentowana w ELMS, od tegorocznego sezonu została przez FIA wycofana z długodystansowych mistrzostw świata WEC. Na starcie załogi w bolidach LMP2 pojawiły się tylko w 24-godzinnym Le Mans. Powodem rozstania z LMP2 było rosnące zainteresowanie klasą Hypercar, w której bolidy są nowocześniejsze i szybsze, a rywalizacja na torze bardziej widowiskowa.
Kubica wrócił do rywalizacji w ELMS po trzech latach. W sezonie 2021 startował w belgijskim Team WRT i wtedy w klasie LMP2 wraz z Deletrazem i Chińczykiem Yifei Ye zwyciężył w klasyfikacji generalnej cyklu. European Le Mans Series to wyścigi długodystansowe, w których kierowcy mają do dyspozycji prototypy klasy LMP oraz samochody sportowe klasy GT.
W czerwcu 2021 ekipa WRT była bliska wygrania prestiżowego wyścigu 24-godzinnego Le Mans w kategorii LMP2, jednak bolid uległ awarii na ostatnim okrążeniu i team nie dojechał do mety.
Przejdź na Polsatsport.pl